تبلیغات
وبلاگicon
شعــرهایمــ برایــــ تــــــو - آموزش جوملا 1
اگر لرزید دلت روزی جایی با نگاهی با صدایی ..بیا و در بزمم بشین

نگارش در تاریخ جمعه 24 تیر 1390 توسط فرشته

خوب من امروز از طریق مطالبی که در ادامه براتون قرار میدم.جوملا 1.5 رو نصب کردم و کمی باهاش کار کردم.
در ادامه مطلب مطالبی هم در مورد منوهای مدیریت جوملا قرار داره اما جزئیات رو در پست های بعدی براتون قرار میدم.
حتما مطالبه قبلیم در مورد cms ها رو از منوی سمت راست آموزش cms مطالعه کنید.

البته الان که دارم این مطلب رو براتون می نویسم جوملا 1.6 هم منتشر شده اما چون منابع فارسی جوملا 1.5 بیشتر فعلا با 1.5 کار می کنیم و پس از تسلط کامل سراغ تست نسخه 1.6 میریم.


همراه باشید

آموزش سیستم مدیریت محتوای جوملا-قسمت اول

در گذشته برای اینکه یک وب سایت ایجاد شود دشواری و سختی های زیادی وجود داشت ولی امروزه با چند کلیک و پرداخت آنلاین شما می توانید صاحب وب سایت شوید.در دنیای مجازی هر چیزی قابل پیشرفت است و وب سایت ها و برنامه نویسی وب نیز از این قاعده مستثنا نیستند.در سرتاسر جهان سیستم های مدیریت محتوای(cms) رایگان زیادی بوجود آمده است تا کاربران به راحتی بتوانند وب سایت و پرتال خود را ایجاد کرده و به راحتی هر چه تمام تر به مدیریت آن بپردازند ، ما نیز تصمیم بر آن گرفته ام  تا با توجه به محبوبیت و کاربرد سیستم های مدیریت محتوا در قسمت های مختلف به آموزش آنها بپردازیم. با توجه به کار آمدی سیستم مدیریت محتوای جوملا  در قسمت اول این آموزش نحوه نصب این سیستم را به شما آموزش می دهیم .

۱-چگونه سیستم مدیریت محتوای جوملا را نصب کنیم؟

برای نصب سیستم مدیریت محتوای جوملا ابتدا با یک برنامه شبیه ساز یا لوکال بر روی رایانه خود نصب کنید تا قبل از اینکه سایت خود را بر روی شبکه ببرید با سیستم مدیریت محتوا آشنا شوید  تغییراتی بدهید بدون آنکه به سایت اصلی شما آسیبی وارد شود.برنامه های مختلفی این کار را انجام می دهند از جمله wamp-xampp-easy php که ما در این آموزش از برنامه wamp  استفاده می کنیم.برنامه وامپ را طبق روال عادی نصب برنامه ها نصب کنید .پس از نصب یک آیکون جدید کنار ساعت سیستم ظاهر می شود که نشان از نصب وامپ دارد برا ی اطمینان روی آن چپ کلیک کنید و start all service را بزنید.

*برای اطمینان از نصب صحیح برنامه در مرورگر خود آدرس http://localhost را وارد کنید و پس از فراخوانی باید شکل زیر ظاهر شود.

*فایل فشرده جوملا را از سایت هایی پشتیبان جوملا که آن را فارسی کرده اند دریافت کنید.joomfa.org و joomla.ir  و اخیرا مامبولرن و برخی سایت های دیگر که نام آنها را به خاطر ندارم از جوملا پشتیبانی می کنند و نسخه های مختلف را ارائه می دهند.آخرین نسخه را دریافت کنید.

*فایل فشرده را که از سایت های پشتیبان جوملا دریافت کرده اید را در مسیر روت برنامه لوکال خود که در مراحل قبل نصب کرده اید قرار دهید. مسیر پیشفرض نصب را درایو C است :  C:\wamp\wwwاین آدرس بدین معنی است که شما فایل فشرده را در درایو C و فولدر برنامه wamp که به صورت پیشفرض برنامه وامپ است و در داخل فولدر wamp که یک فولدر دیگر به نام www  وجود دارد قرار دهید.

در حقیقت هر سیستم مدیریت محتوایی که نصب می کنید از پوشه www فراخوانی می شود.

*پس از نصب انتقال فایل فشرده به www در همین فولدر یک فولدر با نام joomla بسازید و فایل فشرده را درون همین فولدری که ساخته اید از حالت فشرده خارج کنید.

*پس از اینکه مراحل بالا صورت گرفت می توانید سراغ صحفه نصب بروید.

۱-۱-آدرس زیر را در مرورگر خود تایپ کنید.

http://localhost/joomla/installation/index.php

1-2-زبان مورد نظر را انتخاب کنید و بر روی دکمه ادامه در بالای صحفه کلیک کنید.

۱-۳-در این مرحله مشخصات سرور شما بررسی می شود به شما اطلاع می دهد که وضعیت چگونه است ، وضعیت سرور در  حالتی برای نصب جوملا مناسب است که مطابق شکل زیر باشد.اگر وضعیت مناسب بود بر روی ادامه کلیک کنید.جوملا نیز در متنی گفته است که اگر هر یک از گزینه ها “خیر” باشد سایت به طور کامل نصب نمی شود و با مشکل روربرو می شوید.

۱-۴-در این مرحله نصب در لوکال با نصب روی سرور واقعی اندکی متفاوت است .از آنجا که ما در حال توضیح سرور مجازی هستیم تنظیمات این سرور را توضیح خواهیم داد.

نوع دیتابیس : Mysql

نام هاست : localhost -قرار دهید.در اکثر سیستم های محتوا این فیلد باید با نام localhost پر می شود.

نام کاربری : root  -برای استفاده در لوکال کلمه root  را در فیلد مربوطه می نویسیم.

رمز عبور : خالی بگذارید.

نام دیتابیس : برای ساخت دیتابیس مراحل زیر را دنبال کنید و نامی که ساختید را در این فیلد بنویسید.

*برای ساخت دیتابیس آدرس زیر را فراخوانی کنید

http://localhost/phpmyadmin/

پس از اینکه وارد صحفه phpmyadmin شدید در فیلدی که با فلش در عکس مشخص شده نام دیتابیس را وارد کنید و بر روی دکمه Create کلیک کنید و پس از آن دیتابیس مورد نظر ساخته شد. حال نامی که با آن دیتابیس را ساختید را در فیلد “نام دیتابیس” که در بالا اشاره شد بگذارید و بر روی ادامه کلیک کنید.

۱-۵-پس از اینکه بر روی ادامه کلیک کردید تنظیمات FTP ظاهر می شود و چون امکان تنظیمات آن بعدا در پنل تنظیمات وجود دارد ما وارد آن نمی شویم و بر روی ادامه کلیک می کنیم.

۱-۶-پس از زدن ادامه در مرحل قبل به صحفه جدید هدایت می شوید که از شما اطلاعات مهمی از جمله پسورد مدیریت و نام و سایت می خواهد.

نام سایت : نام سایت مورد نظر شما.

ایمیل شما : ایمیلی که فعال است و به صورت فعال از آن استفاده می کنید.

رمز عبور : هنگامی که می خواهید وارد پنل مدیریت خود شوید باید نام کاربری و پسورد بدهید.پسورد مورد نظر را بنویسید.

گزینه آخر  مربوط به “نصب اطلاعات نمونه” است که به کاربران آماتور پیشنهاد می شود بر روی آن کلیک شود تا نمونه ای از ماژول ها و کامپونت های پیشفرض اجرا شود.پس از تکمیل بر روی ادامه کلیک کنید.

۱-۷-آخرین مرحله فرا رسید و نصب به پایان رسیده است و شما باید برای امنیت بیشتر حتما فولدر installation را از درون فولدر جوملا که در مرحله اول ساخته اید پاک کنید.(البته در لوکال هاست کاری با امنیت نداریم چون همه چیز برای تست است ولی در سایت اصلی و بر روی شبکه حتما باید این پوشه حذف شود . در لوکال نیز شما مجبورید حذف کنید زیرا تا حذف نکنید امکان مشاهده سایت وجود ندارد.)

۱-۸-پس از حذف فولدر installation با کلیک بر روی قسمت مدیر از بالای صحفه و یا آدرس http://localhost/joomla/administrator وارد پنل شوید و نام کاربری و پسوردی که در آخرین مراحل نصب وارد کردید را داخل فیلد نام کاربری و  پسورد وارد کنید.

نکته : نام کاربری به صورت پیشفرض Admin می باشد.

پس از وارد کردن اطلاعات وارد پنل مدیریت سایت خود می شوید و می توانید سایت خود را در لوکال مدیریت کنید و سیستم مدیریت محتوا را تست کنید.

برای مشاهده سایت آدرس روبرو را تایپ کنید http://localhost/joomla

توجه:اگر می خواهید در  نصب جوملا با مشکل مواجه نشوید نام فولدرها و بقیه موارد را عینا شبیه آنچه که در  آموزش گفته و ساخته شده است  قرار دهید.

توجه : این آموزش برای  استفاده در لوکال هاست یا درایو مجازی است و برای نصب در محیط آنلاین و شبکه باید کارهای بیشتری انجام شود.


آموزش سیستم مدیریت محتوای جوملا-قسمت دوم


در قسمت دوم این آموزش به شما منو های جوملا و جزئیات آن را توضیح خواهیم داد و در قسمت  های آتی این آموزش مسائل جزئی تر را بیان می کنیم . با ما همراه باشید.

*هنگامی که وارد پنل مدیریت می شوید درمرکز صحفه و  قسمت بالایی صحفه منوهای گوناگون را مشاهده می کنید که هر یک دارای زیر مجموعه می باشد ، ما در این قسمت به توضیح منوها و زیر شاخه های بالای صحفه می پردازیم.

در اولین گزینه منوی “سایت” دارای زیر شاخه هایی است که به شرح زیر است:

صحفه کنترل : این همان صحفه اصلی کنترل پنل شما می باشد و هنگامی که وارد قسمت مدیریت می شوید اول صحفه ای که می بینید این صحفه است .

مدیریت کابران : پس از کلیک بر روی این قسمت می توانید بر روی کاربران خود مدیریت داشته باشید و حساب آنها را فعال یا غیر فعال کنید و تغییراتی بر روی آنها اعمال کنید.

مدیریت تصاویر : در این قسمت می توانید بر روی تصاویری که بر روی سایت آپلود می کنید مدیریت داشته باشید و تصاویری که درداخل پوشه image شما وجود دارد را مشاهده کنید.

تنظیمات اصلی : در این بخش می توانید وارد تنظیمات سیستم مدیریت محتوای خود شوید و تنظیمات اصلی سایت  خود را انجام دهید ، در رابطه با این بخش در قسمت های بعدی آموزش توضیحات کامل تری خواهیم داد.

خروج : برای خروج از جوملا می توانید از این گزینه استفاده کنید.

در دومین گزینه منوی “منو” دارای زیر شاخه هایی است که به شرح زیر است:

مدیریت منو : در این بخش می توانید منوهایی را که ساخته اید مشاهده کنید و آنها را به صورت کامل کنترل کنید.

سطل زبانه منوها : منوهایی که قبل پاک کرده اید در این بخش قرار می گیرند.

فهرست اصلی  … : پایین قسمت سطل زباله لیست منوهایی که در سایت ساخته شده قرار داده شده است.

در سومین گزینه منوی “مطالب و محتوا” دارای زیر شاخه هایی است که به شرح زیر است:

مدیریت مطالب : در این قسمت می توانید مطالبی که تا کنون در سایت ایجاد کرده اید را مدیریت کنید.

سطل زباله مطالب : از نامش مشخص است که مطالبی که حذف می شوند در این بخش قرار می گیرند.

مدیریت بخش : بخش هایی که در سایت ایجاد شده است در این قسمت قرار می گیرد و می توانید آنها را مدیریت کنید در مورد “بخش ها” در قسمت های آتی توضیحات بیشتری خواهد داده شد.

مدیریت مجموعه : این قسمت همانند بالا است با این تفاوت که به جای بخش به کنترل مجموعه ها می پردازید.

مدیریت صحفه اصلی : می توانید مطالبی که در صحفه اول سایت قرار داده اید را مدیریت کنید.

در چهارمین گزینه منوی “کامپونت ها” دارای زیر شاخه هایی است که به شرح زیر است:

بنر : بنر های سایت شما در این چارچوب قرار گرفته است(تبلیغات تصویری و متنی) و می توانید تبلیغات سایت خود را ساماندهی کنید.

تماس ها : این قسمت شبیه فرم تماس با ما می باشد که قابل کنترل می باشد و می توانید مشخص کنید در قسمت تماس چه اطلاعاتی برای کاربران نمایش داده شود.

خبرخوان : این قسمت برای فیدهای خبری و Rss می باشد که دارای مجموعه نیز می باشد و می توانید مجموعه های خود را به دلخواه تعریف کنید.

نظرسنجی : اگر مایلید در سایت و وبلاگ خود نظرسنجی ایجاد کنید ،نظر سنجی های قبلی را  ویرایش یا حذف کنید می توانید از این قسمت استفاده کنید.

جستجو : در این قسمت می توانید با انجام تنظیمات در قسمت “اولویت ها” و فعال کردن وضعیت جمع آوری جستجو به مشاهده جستجوهایی که در سایت شما انجام شده است بپردازید.

لینک وب ها : مجموعه لینک های وب سایت و لینکدونی ها  را می توانید در  این بخش  قرار خواهد دهید  که دارای مجموعه می باشد که می توانید مجموعه جدید برای لینک وب ها بسازید.

در پنجمین گزینه منوی “گسترش ها” دارای زیر شاخه هایی است که به شرح زیر است:

نصب و حذف : این قسمت مربوط به نصب اجزای مختلف مانند کامپونت و قالب و ماژول و … می باشد که می توانید از طریق سیستم شخصی یا آدرس نسبت به نصب اقدام کنید.

مدیریت ماژول : در این بخش می توانید ماژول ها را مدیریت کنید ، آنها را فعال یا غیر فعال،ویرایش و حذف کنید.

مدیریت پلاگین ها : همانند قسمت بالا می توانید پلاگین ها را فعال ،غیرفعال،ویرایش،حذف کنید.

مدیریت قالب : می توانید قالب ها را مشاهده کنید و با انتخاب هریک css وhtml را ویرایش کنید و پیش نمایش قالب ها را ببینید و یا قالب ها را انتخاب/حذف کنید.

مدیریت زبان : در این قسمت می توانید زبان سایت و پنل مدیریت سایت را انتخاب کنید.

درششمین گزینه منوی ” ابزارها” دارای زیر شاخه هایی است که به شرح زیر است:

خواندن پیغام ها : در این قسمت می توانید پیغامهایی که برای شما ارسال شده را مشاهده کنید.

نوشتن پیغام: در این قسمت می توانید برای کاربر پیغام ارسال کنید.

ایمیل گروهی : می توانید به تمام اعضای سایت و یا گروه کاربری خاصی ایمیل ارسال کنید، درضمن حالت ارسال می تواند به صورتhtml نیز باشد.

بررسی سراسری : به بررسی جداول در سیستم مدیریت محتوای جوملا می پردازد.

پاکسازی واکشی : در این قسمت می توانید کش های مدیریتی را تمیز و پاکسازی کنید.

حذف کش های منقضی شده : در این بخش می توانید کش هایی که تاریخ انتقضا دارند و تاریخ آنها گذشته را پاک کنید، پس از وارد شدن به این قسمت لیست پلاگین های منقضی نمایش خواهد داده شد.

درهفتمین گزینه منوی ” راهنما” دارای زیر شاخه هایی است که به شرح زیر است:

راهنمای جوملا : در این قسمت راهنمای آنلاین جوملا به صورت انگلیسی موجود می باشد که با کلیک بر روی هر موضوع و لینک مربوط به راهنمای آن ارجاع داده می شوید.در این بخش گزینه هایی مانند بررسی آخرین نسخه نیز موجود می باشد.

اطلاعات سیستم : در آخرین قسمت آموزش امروز ما اطلاعات سیستم شما مانند نسخه جوملا مورد استفاده،نسخه PHP و… نمایش داده شده  است.

قسمت دوم این آموزش به پایان رسید ، در قسمت های بعدی سطح توضیحات ما و مطالب از مقدمانی به متوسط می رسد.




آموزش سیستم مدیریت محتوای جوملا-قسمت سوم


پس از وارد شدن به بخش مدیریت جوملا برای ورود به بخش تنظیمات باید روی گزینه تنظیمات اصلی در پنل اصلی مدیریت کلیک کنید و وارد تنظیمات سایت شوید.پس از ورود مشاهده می کنید که تنظیمات دارای سه تب است که هر یک تنظیمات خاصی را در خود دارند ، ما به تشریح تب ها و گزینه های آن می پردازیم.

در تب سایت در بخش “تنظیمات سایت” گزینه هایی وجود دارد که به شرح زیر است :

سایت آفلاین : اگر می خواهید بر روی سایت تغیراتی ایجاد کنید و سایت را به حالت آفلاین در بیاورید این گزینه را روی بله قرار دهید در غیر اینصورت بر روی خیر بگذارید باشد.

پیغام آفلاین : پیامی که می خواهید در هنگام آفلاین بودن سایت نماش داده شود در این قسمت قرار دهید.

نام سایت : نام وب سایت را از این قسمت می توانید تغییر دهید.

ویرایشگر : در این قسمت می توانید نوع ویرایشگر خود را انتخاب کنید ، اگر ویرایشگر بر روی گزینه Editor-no Editor قرار داشته باشد شما هنگام ارسال مطلب یا ویرایش آن هیچ امکاناتی نداریدو فقط می توانید متن ساده را ویرایش کنید ولی در ویرایشگر Tiny-MCE می توانید از امکانات پیشرفته یک ویرایشگر برخوردار شوید.

طول لیست : در این قسمت می توانید طول لیست در بخش کنترل برای کاربران را مشخص کنید.

طول خبر : در این قسمت می توانید تعداد طول خبر را تنظیم کنید.

خوراک ایمیل : مشخص می کنید ایمیل نویسنده در خوراک ایمیل نمایش داده شود یا ایمیل سایت.

در تب سایت در بخش “تنظیمات ابرداده” گزینه هایی وجود دارد که به شرح زیر است :

توضیحات اصلی مرتبط با سایت : در این بخش می توانید توضیحاتی را در مورد سایت خود ایجاد کنید که مورد استفاده موتورهای جستجو قرار خواهد گرفت و هر چه توضیحات واضح تر و مرتبط با سایت باشد بهتر است.

کلیدواژه اصلی مرتبط با سایت : کلیدواژه نقش بسیار مهمی در افزایش بازدید وب سایت شما دارند پس چه بهتر است که کلیدواژه هایی اصلی و مرتبط با سایت ایجاد کنید.

نمایش عنوان متاتگ : با فعال کردن این گزینه هنگام مشاهده پست عنوان متاتگ ها نمایش داده می شود.

نمایش مالک متاتگ : با فعال کردن این گزینه هنگام مشاهده پست نویسنده متاتگ نمایش داده می شود.

در تب سایت در بخش” تنظیمات SEO” گزینه هایی وجود دارد که به شرح زیر است :

در قسمت SEO اکثر وب مسترهایی که با جوملا کار می کنند این گزینه را روی بله قرار می دهند تا وب سایت آنها در موتورهای جستجو بهینه شود.ما نیز به شما توصیه می کنیم تنظیمات این قسمت را انجام دهید.

آدرسهای موتورهای جستجوی مورد پذیرش : اگر این قسمت را روی بله قرار دهید آدرس هایی که در سایت بهینه شده است به موتور جستجو معرفی می شود.

استفاده از آپاچی Mod-rewrite : این گزینه و این قسمت تاثیر به سزایی در وب سایت شما خواهد داشت قبل از استفاده از این قسمت باید فایل htaccess را تغییر دهید.

توجه : در صورتی که با فایل ها و به خصوص htaccess آشنایی ندارید با این گزینه و قسمت کار نکنید چون ممکن است سایت شما را دچار مشکل کند.

افزون پسوند به آدرس ها : با فعال کردن این قسمت باعث می شود پسوند به آدرس ها اضافه شود و آدرس ها بهینه شود.

در تب سیستم در بخش ” تنظیمات سیستم ” گزینه هایی وجود دارد که به شرح زیر است :

حرف رمز : این حرف رمز یک رمز واحد در کل سیستم های مدیریت محتوای جوملا است و یک تابع امنیتی است.

مسیر پوشه وقایع : در این قسمت می توانید مسیری را مشخص کنید تا وقایع سایت در آن ثبت شود.

فعال بودن خدمات وب : این قسمت در بخش آموزش پیشرفته جوملا می باشد.

راهنمای سرور : راهنمای سرور خود را می توانید از این قسمت مشخص کنید.(به صورت پیشفرض انگلیسی است)

در تب سیستم در بخش ” تنظیمات کاربری ” گزینه هایی وجود دارد که به شرح زیر است :

اجازه ثبت نام کاربر : می توانید با فعال کردن گزینه اجازه ثبت نام دهید یا بالعکس.

نوع ثبت کاربر جدید : در این قسمت مشخص می کنید کاربری که ثبت نام کرد چه اختیاراتی به او داده شود.

فعال سازی حساب کاربری جدید : با فعال کردن این گزینه برای کاربر ایمیل فعال سازی عضویت ارسال می شود.

پارامترهای کاربر سطح پایین : با فعال کردن این قسمت کاربر می تواند هنگامی که ثبت نام کرد ، اطلاعات داخلی و سایت راهنما و غیره را تغییر دهد.

در تب سیستم در بخش ” تنظیمات بخش تصاویر ” گزینه هایی وجود دارد که به شرح زیر است :

پسوندهای مجاز – نوع فایلها : نوع پسوند هایی را که می خواهید در سایت مجاز شود در این قسمت وارد کنید.

حداکثر اندازه –برحسب بایت : حداکثر حجم تصاویر آپلود شده در سایت.

مسیر پوشه فایل ها : مسیر پیشفرض برای فایل ها که بهتر است آن را تغییر ندهید.

مسیر پوشه تصاویر : مسیری که تصاویری که در آن قرار گرفته است و نام پوشه عکس های شما که Image است.

محدودیت آپلود : ایجاد محدودیت در آپلود برای کاربران کمتر که به صورت پیشفرض بر روی “خیر” می باشد.

پسوند تصاویر مجاز  : نوع پسوند عکس هایی که می خواهید در سایت مجاز  باشد در این قسمت وارد کنید.

چشم پوشی از پسوندها : اگر در این قسمت پسوندی را وارد کنید در آن از محدودیت های  وارد شده چشم پوشی می شود.

انواع MIME غیر مجاز : در این قسمت MIME های غیر مجاز مانند html را مشخص می کنید.

فعال کردن آپلودر بصورت فلش(لطفا این گزینه را فعال نکنید ) : آپلودر پیشفرض جوملا را به فلش تبدیل می کند.

در تب سیستم در بخش “تنظیمات زبان” گزینه هایی وجود دارد که به شرح زیر است :

خطایابی سیستم : اگر این گزینه فعال باشد اطلاعات مربوط به زبان و خطاهای sql  نمایش داده می شود ولی در زمانی که سایت فعال است بهتر است این گزینه روی “خیر” باشد.

خطایابی زبان : در قسمت پیشرفته توضیح داده خواهد شد .

در تب سیستم در بخش “تنظیمات کش” گزینه هایی وجود دارد که به شرح زیر است :

کش : با گزینه های روبروی آن مشخص می کنید که “کش” فعال باشد یاخیر.

زمان کش : مدت زمانی که “کش” نگهداری شود را در این قسمت بر حسب دقیقه مشخص می کنید.

نگهدارنده کش : در این قسمت نوع نگهداری کش را مشخص می کنید که در اکثر اوقات بر روی “فایل” می باشد.

در تب سیستم در بخش “تنظیمات جلسه” گزینه هایی وجود دارد که به شرح زیر است :

طول عمر جلسه : دراین قسمت هر زمانی را وادر کنید کاربر پس از آن مدت خارج می شود(بر حسب دقیقه)

ناظر جلسه : بصورت پیشفرض بر روی پایگاه داده می باشد و  شما می توانید آن را به هیچ یا None تغییر دهید.

در آخر تب سرور دارای  قسمت هایی مانند تنظیمات پایگاه داده  دارد که در قسمت اول توضیح داده شد




طبقه بندی: سیستم مدیریت محتوا (CMS)، 
برچسب ها: جوملا، آموزش جوملا، سیستم های مدیریت محتوا، طراحی وب سایت، cms، joomla،

 
 
 

 
.: Professional Themes in SWEET KISS :.